Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Ενστάσεις για τις αλλαγές στα ΑΕΙ

Επιφυλάξεις για το σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ

Της Χαράς Καλημέρη

Επιφυλάξεις σε ό,τι αφορά το αδιάβλητο του νέου συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διατυπώνονται από το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (ΕΣΥΠ), ενώ διαφωνίες εκφράζονται για το νέο τρόπο διοίκησης των ΑΕΙ. Αντίθετα, υπάρχει ευρεία σύγκλιση για την εφαρμογή σχεδίου «Καλλικράτη» στην ανώτατη εκπαίδευση, που σήμερα -κατά το ΕΣΥΠ- χαρακτηρίζεται από μεγάλο αριθμό ιδρυμάτων, υπερβολική εξειδίκευση τμημάτων, ασάφεια ή αλληλοεπικαλύψεις γνωστικών αντικειμένων και μεγάλη διασπορά πόρων?

Πόρισμα Τα παραπάνω προβλέπονται στο πόρισμα του ΕΣΥΠ για τις αλλαγές στη λειτουργία Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, το οποίο ο πρόεδρος του Συμβουλίου Αλ. Λυκουργιώτης παρέδωσε χθες στον πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου. Για το σχετικό νόμο, η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου δήλωσε χθες ότι «βρισκόμαστε στη νομοπαρασκευαστική διαδικασία. Εξετάζουμε τα τελευταία κείμενα και πορίσματα της διαβούλευσης και μόλις είναι έτοιμο το τελικό κείμενο θα δοθεί στη Βουλή». Απέφυγε, πάντως να προσδιορίσει το χρόνο κατάθεσής του.
Ειδικότερα, το πόρισμα του ΕΣΥΠ προβλέπει τα εξής:
1. Σύστημα εισαγωγής: Τα μέλη του ΕΣΥΠ προκρίνουν την εισαγωγή φοιτητών σε Σχολή αντί σε Τμήμα, όμως αναφέρουν και τις δυσκολίες του εγχειρήματος. Κυρίως εστιάζουν στη διατήρηση του αδιάβλητου της διαδικασίας επιλογής από το πρώτο έτος της Σχολής στο δεύτερο που οδηγεί σε εξειδίκευση του φοιτητή. Όπως......................
τονίζει το ΕΣΥΠ, σκόπιμο είναι κάθε Σχολή να καθορίζει τα κριτήρια μετάβασης, σημειώνοντας πως ο υποψήφιος δεν θα πρέπει να επιβαρύνεται με διπλές εξετάσεις.
2. Εκλογή πρύτανη: Δύο διαφορετικές διαδικασίες προτάθηκαν για την εκλογή πρύτανη Πανεπιστημίου ή προέδρου ΤΕΙ: σύμφωνα με την πρώτη, η εκλογή θα πρέπει να γίνεται από το Συμβούλιο, ενώ η δεύτερη προβλέπει τη διατήρηση του υπάρχοντος μοντέλου άμεσης εκλογής από τα μέλη ΔΕΠ υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχουν αλλαγές.
3. Συμμετοχή φοιτητών: Στη διακριτική ευχέρεια των ιδρυμάτων προτείνει το ΕΣΥΠ να «περάσει» η δυνατότητα συμμετοχής των φοιτητών στη διοίκηση. Προτείνει τόσο η έκταση όσο και ο τρόπος συμμετοχής των φοιτητών στα συλλογικά όργανα διοίκησης ή στην ανάδειξη ατόμων σε θέσεις διοίκησης να ρυθμίζεται από τον εσωτερικό κανονισμό.
4. Δομή σπουδών: Το ΕΣΥΠ τονίζει την ανάγκη αλλαγών στη δομή των σπουδών και τις μεθόδους διδασκαλίας, με βασικότερη τη διαίρεση των μεγάλων ακροατηρίων σε μικρότερα για τα βασικά μαθήματα και τη χρήση συμπληρωματικών πρακτικών ως προς τη διάλεξη, όπως η φροντιστηριακή και η εργαστηριακή άσκηση σε μικρές ομάδες φοιτητών. Επίσης, ζητά τον εξορθολογισμό αρκετών προγραμμάτων σπουδών, αλλά και τη μείωση των εξεταστικών περιόδων.
5. «Καλλικράτης»: Το ΕΣΥΠ τονίζει την ανάγκη αναδιάρθρωσης της ανώτατης εκπαίδευσης με συγκεκριμένα κριτήρια -ακαδημαϊκά, αναπτυξιακά, οικονομικά- και μετά από συνεννόηση με τα ιδρύματα. Αυτό, θα πρέπει να εφαρμοστεί μετά από αξιολόγηση και μελέτες σκοπιμότητας. Η μετάβαση στη νέα αρχιτεκτονική προβλέπει, επίσης, μεταβατικό στάδιο για φοιτητές, μέλη ΔΕΠ και διοικητικό προσωπικό.
Θετικό να συζητήσει την ανάκληση κάποιων αποφάσεων για συγχώνευση σχολείων, μόνο όμως εάν τεκμηριώνεται από παιδαγωγικά κριτήρια και όχι υπό την πίεση των καταλήψεων, εμφανίζεται το υπουργείο Παιδείας.
Χθες, πάντως, η τάση των μαθητικών καταλήψεων παρουσιάστηκε πτωτική. Ενδεικτικά, στην περιφέρεια της Θεσσαλίας - όπου συγκεντρώνονται οι περισσότερες καταλήψεις - από 50 που ήταν τα υπό κατάληψη σχολεία την Τρίτη, χθες μειώθηκαν σε 45. Ο συνολικός αριθμός αυξομειώνεται ανάμεσα στις 80 με 100 καταλήψεις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σε ευπρεπές επίπεδο, όπως αρμόζει στο χώρο της εκπαίδευσης. Όλα τα σχόλια θα δημοσιεύονται αρκεί να μην θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός.