Κυριακή 29 Μαΐου 2011

Η κατάσταση στην Τεχνική Εκπαίδευση και η θέση του ΚΚΕ

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Για την Ελλάδα η προσέλκυση της μαθητικής νεολαίας προς την Τεχνολογική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ) από τις λαϊκές - εργατικές οικογένειες αποτυπώνεται συνολικά και διαχρονικά στις προσπάθειες αναδιάρθρωσης του σχολείου και της ΤΕΕ από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ μετά τη Συνθήκη του Μάαστριχτ (Αρσένης - «εθνικό απολυτήριο» και συνέχεια είτε με παρεμβάσεις στο εξεταστικό είτε στην ΤΕΕ). Σήμερα, στις συνθήκες της οικονομικής κρίσης, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δίνει νέα ώθηση σε αυτούς τους σχεδιασμούς.
Τα αστικά κόμματα, οι φορείς άσκησης εκπαιδευτικής πολιτικής του αστικού κράτους, συμφωνούν στο κύριο: Την επεξεργασία ενός σχεδίου ανακοπής του σχετικά εκτεταμένου αριθμού υποψηφίων (σε σύγκριση με τα άλλα κράτη της ΕΕ) για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με στόχο «να εκλογικευτεί η εκπαίδευση», προβλέποντας λιγότερο μακροχρόνιες καταρτίσεις, να ανταποκριθεί περισσότερο στις ανάγκες της αγοράς, την προώθηση της επαγγελματικής κατάρτισης ως εναλλακτικής της πανεπιστημιακής.
Σε αυτό το μήκος κύματος συμφωνούν όλοι στο ότι πρέπει να «ενισχυθεί» η ΤΕΕ ως χώρος στον οποίο θα διοχετεύεται το αυξημένο μαθητικό δυναμικό που δε θα καταφέρνει να προχωρήσει στη βαθμίδα του Γενικού Λυκείου.
Ο στόχος της αναγγελλόμενης αναβάθμισης της ΤΕΕ από το ΠΑΣΟΚ συνδέεται άμεσα με την επιδίωξη να συμβάλει στη διευκόλυνση και ενίσχυση της επιχειρηματικής δράσης, της συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου, εκπαιδεύοντας και καταρτίζοντας το αναγκαίο φτηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό. Η νέα γενιά έχει το «ενδιαφέρον» του κεφαλαίου γιατί μπορεί πιο εύκολα να προσαρμόζεται και να χειραγωγηθεί στις ανάγκες και τους σχεδιασμούς του.
Η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση ορίζεται ως το κυριότερο πεδίο της διά βίου μάθησης με βάση τη στρατηγική της ΕΕ. Πιο συγκεκριμένα, σε πρόσφατο κείμενο της ΕΕ (9/6/2010) με τίτλο «Μια νέα ώθηση για την ευρωπαϊκή συνεργασία στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση για τη στήριξη της στρατηγικής Ευρώπη 2020» μπαίνουν οι στόχοι: Να ενισχυθούν η ελκυστικότητα της ΤΕΕ και η σχέση της με τα πανεπιστήμια μέσω ατομικών μονοπατιών μάθησης και πιστοποίησης μαθησιακών αποτελεσμάτων, να δημιουργηθούν στα πλαίσια της ΤΕΕ ευέλικτες «αλά καρτ» καταρτίσεις.
Ολη η περίοδος εφαρμογής των αναδιαρθρώσεων στην ΤΕΕ μαζί με τα ιδεολογήματα που επιστρατεύτηκαν για να τις ενισχύσουν, δίνουν τη δυνατότητα για να βγουν συμπεράσματα. Οι διακηρύξεις περί αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης διαψεύδονται από την πραγματικότητα. Και τι δεν υποσχέθηκαν οι αρμόδιοι υπουργοί, προκειμένου να κάνουν ελκυστικό το «νέο» τύπο επαγγελματικής εκπαίδευσης: «Εκπαίδευση υψηλού επιπέδου», «ισότιμη πρόσβαση στα ΑΕΙ», «εξασφάλιση απασχόλησης των νέων» και πολλά άλλα, για να συγκαλύψουν την αλήθεια. Πίσω από τις διακηρύξεις περί «ίσων ευκαιριών» και «ελεύθερης επιλογής» και ικανοποίησης των αναγκών των νέων, βρίσκεται η προσαρμογή στις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας, που σημαίνει πολιτική ταξικών φραγμών στη μόρφωση και στη δουλειά με δικαιώματα. Επαληθεύεται η......
εκτίμησή μας ότι το ΕΠΑΛ δεν παρέχει ούτε ολοκληρωμένη γενική παιδεία ούτε και ειδικότητα με επαγγελματικά δικαιώματα και διέξοδο στην εργασία, όπως αντίστοιχα και το Γενικό Λύκειο δεν παρέχει τη σύγχρονη γενική παιδεία που έχει ανάγκη ο νέος, αλλά έχει μετατραπεί σε σχολείο προετοιμασίας για τα ΑΕΙ - ΤΕΙ.
Στη βάση αυτών των στόχων η κυβέρνηση μιλάει για την ΤΕΕ ως «διακριτή βαθμίδα», επιβεβαιώνοντας το ενδιαφέρον του κεφαλαίου σε σχέση με αυτή τη βαθμίδα, και αναφέρεται «σε εκπαιδευτικές διαδρομές και προγράμματα» και όχι σε δομημένο πρόγραμμα που θα δίνει πτυχίο και επάγγελμα. Κάνει σαφές ότι οι ειδικότητες και η πρακτική άσκηση θα είναι σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους και τις ανάγκες της αγοράς, δένει τις αλλαγές στην ΤΕΕ με την προώθηση της διοικητικής αναδιάρθρωσης («Καλλικράτης»). Το πτυχίο της ΤΕΕ θα είναι ένα συμπλήρωμα στα προσόντα (τυπικά - άτυπα - μη τυπικά) που θα πιστοποιούνται από τους επαγγελματικούς φορείς. Η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που δήθεν θα δίνει με την επιλογή προγράμματος γενικής παιδείας στον τρίτο χρόνο του Τεχνικού Λυκείου, είναι η κοροϊδία και ο εμπαιγμός μιας βαθιάς ταξικά δομημένης διαδρομής που δεν έχει επιστροφή.
Αιτήματα για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών
Θέλουμε να δημιουργήσουμε ρεύμα ανυπακοής και αυτοπεποίθησης στους μαθητές της ΤΕΕ. Την αυτοπεποίθηση του νέου εργάτη (σημερινού ή αυριανού) που γνωρίζει ποιοι του στερούν το δικαίωμα στη ζωή και τη μόρφωση, ποιοι τον στέλνουν στο μεροκάματο από νωρίς, ποιοι τον θέλουν φτηνό, χειραγωγούμενο εργατικό δυναμικό.
Είναι συμβιβασμός με τον αποκλεισμό από τη γενική μόρφωση η αντίληψη ότι τάχα «δεν παίρνουν όλοι τα γράμματα», «από μικρός πρέπει κάποιος να πάει για τέχνη για να πιάνουν τα χέρια του». Σημασία έχει να ανοίγουμε μέτωπο για τον ταξικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης σε κάθε βαθμίδα της και για τον εκμεταλλευτικό χαρακτήρα των εργασιακών σχέσεων, μισθωτής εργασίας - κεφαλαίου.
Να κατανοούν ότι και για την εκπαιδευτική τους υστέρηση ευθύνονται η κοινωνική ανισότητα, η πολιτική και τα κόμματα που την υπηρετούν, η τάξη που βρίσκεται στην εξουσία και διαφεντεύει τον πλούτο και τη γνώση που παράγουν τα χέρια και το μυαλό του εργάτη. Ν' απορρίψουν τις ταξικές θεωρίες για «ανθρώπους που παίρνουν και ανθρώπους που δεν παίρνουν τα γράμματα», περί φυσικών χαρισμάτων και επαγγελμάτων του χεριού, και να μην παραιτηθούν από την προσπάθεια και το δικαίωμα στη ζωή και στη μόρφωση.
Να διεκδικήσουν το δικαίωμα στο επάγγελμα μόνο με το πτυχίο, χωρίς προϋπηρεσία - ένσημα και εξετάσεις. Να διεκδικήσουν το ενιαίο δημόσιο δωρεάν 12χρονο υποχρεωτικό σχολείο για όλους. Επαγγελματικές σχολές δημόσιες και δωρεάν μετά το 12χρονο. Κατάργηση της μαθητείας, πρακτική άσκηση ενταγμένη οργανικά στη μάθηση, ασφάλιση και πληρωμή με βάση το κατώτερο μεροκάματο του ανειδίκευτου εργάτη.
Μόνιμη και σταθερή δουλειά σε όλους. 6ωρο 5ήμερο, 30ωρο για όσους μαθητές εργάζονται, διευκόλυνση με άδεια και αποδοχές στην περίοδο των εξετάσεων.
Κάλυψη υγείας και πρωτοβάθμιας περίθαλψης για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα αν έχουν ένσημα οι γονείς τους, με την κάρτα του μαθητή. Εργαστήρια σύγχρονα χωρίς την εμπλοκή εταιρειών και ιδιωτών, βιβλία σύγχρονα με την ευθύνη του κράτους. Μείωση των μαθητών ανά τάξη και εργαστήριο (δύο εκπαιδευτικοί ανά 10 μαθητές), η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην ευθύνη του κράτους, καμία εμπλοκή των επιχειρήσεων.
Για την προοπτική της ΤΕΕ
Η σύγχρονη τεχνολογία, που εισάγεται σ' όλα τα επαγγέλματα, απαιτεί αντικειμενικά υψηλότερο επίπεδο γνώσεων απ' ό,τι στο παρελθόν, για να ανταποκριθεί κάποιος στις απαιτήσεις του επαγγέλματος. Δημιουργούνται οι υλικές προϋποθέσεις ώστε ο σύγχρονος τεχνικός να δουλεύει περισσότερο με το μυαλό και λιγότερο με τα χέρια, να γνωρίζει καλά τη γλώσσα του, να έχει καλές βάσεις σε Μαθηματικά, Φυσική και βέβαια πρέπει να διδαχθεί και μαθήματα (π.χ. Ιστορία) που τον μορφώνουν, αναπτύσσουν ολόπλευρα την προσωπικότητά του για να είναι δημιουργικός και να παίρνει ενεργά μέρος στις κοινωνικές εξελίξεις.
Σήμερα, δε νοείται επαγγελματίας - τεχνικός χωρίς βασικές γνώσεις της θεωρίας, χωρίς γνώση της αρχής λειτουργίας των τεχνολογικών εφαρμογών. Οι δυνατότητες που γεννιούνται στις σύγχρονες συνθήκες του καπιταλισμού (ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνικής) για την ανάπτυξη της ΤΕΕ μπορούν να πραγματωθούν μόνο στα πλαίσια του κεντρικού σχεδιασμού και του εργατικού - λαϊκού ελέγχου. Αυτές τις αντικειμενικές δυνατότητες δεν μπορεί να τις πραγματώσει και να τις ικανοποιήσει ο καπιταλισμός. Είναι άρρηκτα δεμένες με την πάλη για τον άλλο δρόμο ανάπτυξης, τη λαϊκή εξουσία, το σοσιαλισμό και η νέα βάρδια της εργατικής τάξης θα παίξει τον αποφασιστικό ρόλο γι' αυτό.
Η επαγγελματική μόρφωση, όπως κάθε μόρφωση, στο πλαίσιο της σοσιαλιστικής κοινωνίας, που στο κέντρο της έχει τις διευρυμένες λαϊκές ανάγκες, παίρνει τον πρωτεύοντα ρόλο της και γίνεται οργανικό στοιχείο της ανάπτυξής της. Στο πλαίσιό της ο κάθε ένας αναπτύσσει τις ικανότητες και τα ταλέντα του για την ευημερία του συνόλου της κοινωνίας. Εξασφαλίζεται εγγυημένη δουλειά με βάση το επιστημονικό και επαγγελματικό αντικείμενο για όλους και όλες, πριν ακόμα πάρουν το πτυχίο τους. Το διασφαλίζουν αυτό οι σοσιαλιστικές - κομμουνιστικές σχέσεις παραγωγής, που στηρίζονται στην από κοινού και βάσει σχεδίου χρησιμοποίηση όλων των μέσων παραγωγής. Ο σοσιαλισμός απαιτεί την ειδικευμένη συμβολή του καθενός στη δουλειά και στη λήψη των αποφάσεων.
Σε αυτή την προοπτική οι δρόμοι της εκπαίδευσης και της μόρφωσης δεν κλείνουν. Κανείς δεν περισσεύει! Ο άνθρωπος, η πιο σημαντική παραγωγική δύναμη, δεν απαξιώνεται, η συνεχής άνοδος στη μόρφωση του ανθρώπου γίνεται αναγκαιότητα της κοινωνίας. Μιας κοινωνίας που επειδή είναι απαλλαγμένη από την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο καθορίζει, με βάση το σχεδιασμό, την επαγγελματική και την επιστημονική μόρφωση, λύνει το πρόβλημα της ανεργίας και θέτει την πλήρη αξιοποίηση του παραγωγικού και γενικότερα του ανθρώπινου δυναμικού για την ικανοποίηση των υλικών και πολιτιστικών αναγκών.
"ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ"...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σε ευπρεπές επίπεδο, όπως αρμόζει στο χώρο της εκπαίδευσης. Όλα τα σχόλια θα δημοσιεύονται αρκεί να μην θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός.