Κυριακή, 3 Ιουλίου 2011

Σκέψεις για την αξιολόγηση των καθηγητών, του Θεόδωρου Καϊράκη

ΘΕΟΔΩΡΟΣ Χ. ΚΑΪΡΑΚΗΣ
ΤΕΩΣ ΑΙΡΕΤΟΣ Π.Υ.Σ.Δ.Ε ΠΕΙΡΑΙΑ
210.9321819 – 210.9349312
6938708761
e.mail: kairakis@hotmail.com

ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ 3 ΙΟΥΛΙΟΥ 2011

 
 Επειδή ακούω ότι συζητείται η λέξη «αξιολόγηση» για τους εκπαιδευτικούς, θεωρώ υποχρέωσή μου  να επαναλάβω μερικές σκέψεις μου, που είχα προ μερικών ετών δημοσιεύσει.
 
Σε κάθε αξιολόγηση υπάρχει μια βασική αρχή:
α) Τι αξιολογείται β) Ποιος αξιολογεί γ) Γιατί αξιολογεί.

Ξεκινάω με το τι αξιολογείται
Πρώτον: με δεδομένο ότι οι γνώσεις που παίρνει ο εκπαιδευτικός από το Πανεπιστήμιο είναι κατά πολύ πλουσιότερες από τις γνώσεις που απαιτούνται να διδάξει, θεωρώ πως όλοι οι καθηγητές κατέχουν απόλυτα  την ύλη της  διδασκαλίας σε Γυμνάσιο και Λύκειο, έστω και αν πολλές φορές είναι εκτός της ειδικότητάς τους (φυσικοί καλούνται να διδάξουν βιολογία, ιστορικοί λατινικά κ.α). Δε βρίσκω λοιπόν σε τι μπορεί να αξιολογηθεί ο καθηγητής στον τομέα αυτόν.
Δεύτερον: Ο τρόπος διδασκαλίας. Εδώ η πείρα με έχει διδάξει, πως δεν υπάρχουν κανόνες. Ο καθηγητής είναι υποχρεωμένος να προσαρμόζεται  ανάλογα με τη ψυχολογία των μαθητών του, που φυσικά διαφέρει ανάλογα με την περιοχή......
 του σχολείου, την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους και πολλών άλλων παραγόντων. Οι διάφορες ρετσέτες που κατά καιρούς έχουν εκδοθεί, πολύ μικρή υπηρεσία προσφέρουν.
Και εδώ πιστεύω πως ο καθηγητής δε μπορεί να αξιολογηθεί.
Τρίτο: Η επιτυχία των μαθητών στις Πανελλήνιες.  Αλίμονο αν ποτέ αξιολογηθεί ο τομέας αυτός. Πως θα συγκριθεί ο καθηγητής των σχολείων της Β΄ Πειραιά με τον καθηγητή των Βορείων Προαστίων;  Πως θα συγκριθεί σχολείο νησιού, που το διδακτικό προσωπικό συμπληρώνεται συνήθως τον Ιανουάριο, με τα σχολεία που ξεκινούν πλήρη από την πρώτη ημέρα του σχολικού έτους;
Έρχομαι τώρα στο ποιος αξιολογεί.
Ο Διευθυντής; Ο Προϊστάμενος η ο Σύμβουλος; Σέβομαι απόλυτα τις θέσεις αυτές, αλλά σε όλες τις κρίσεις που έγιναν, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, ποτέ δεν επικράτησε αξιοκρατία. Άλλωστε σε όλες τις κρίσεις είχαμε διαφορετικά αντικειμενικά κριτήρια, και κριτές ελεγχόμενους από την εκάστοτε Κυβέρνηση. Πως θα κριθεί λοιπόν ο συνάδελφος, που σε επόμενες κρίσεις θα είναι αυτός ο κρίνων και ο κρίνων ο κρινόμενος;
Και το τρίτο
Γιατί αξιολογεί.
Μισθολογική και βαθμολογική προαγωγή δεν προβλέπεται. Τι μένει; Φοβάμαι πως η «αξιολόγηση» που έρχεται θα κρίνει τη μονιμότητα του κρινόμενου και αλίμονό του αν δεν είναι αρεστός στον εκάστοτε κρατούντα. 
Προσωπικά πιστεύω πως αξιολόγηση για τον καθηγητή δεν είναι δυνατό να υπάρξει. Ο καθηγητής κρίνεται και αξιολογείται καθημερινά και σε κάθε ώρα διδασκαλίας από τους μόνους αρμόδιους γι΄ αυτό, τους μαθητές του. Οποιαδήποτε άλλη προσπάθεια αξιολόγησης μοναδικό σκοπό θα έχει να στερήσει από τον καθηγητή την ελεύθερη έκφραση μέσα στην τάξη και τη συνδικαλιστική του δραστηριότητα, παράλληλα δε να τον εμποδίσει να αγωνιστεί για μια Ελεύθερη Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία.
Θεόδωρος Χ. Καϊράκης  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σε ευπρεπές επίπεδο, όπως αρμόζει στο χώρο της εκπαίδευσης. Όλα τα σχόλια θα δημοσιεύονται αρκεί να μην θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός.