Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2011

Συνάντηση Σχολικών Συμβούλων Μουσικής Παιδείας

«Θέματα που ανέδειξε η 1η Πανελλήνια συνάντηση Σχολικών Συμβούλων Μουσικής στην Αθήνα στις 07/01/2011»

Η 1η Πανελλήνια Συνάντηση Σχολικών Συμβούλων Μουσικής που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, με πρωτοβουλία του Αντιπροέδρου της Π.Ε.Σ.Σ. Σχολικού Συμβούλου Π.Ε. 16, κ. Μακαντάση Θ., κατέληξε σε σειρά προτάσεων, οι οποίες βέβαια χρήζουν περαιτέρω μελέτης και συμπλήρωσης. Οι προτάσεις αυτές ενώ διεκδικούν τα αυτονόητα, αποτελούν επιστέγασμα των αγωνιών και του καθημερινού μόχθου των εκπαιδευτικών Μουσικής.
Θεωρούμε ότι αποτελούν βάση για την παραπέρα προάσπιση και προαγωγή της εργασίας μας στο χώρο της μουσικής αγωγής και εκπαίδευσης και μπορούν να εμπνεύσουν το σεβασμό, την αλληλεγγύη και την εμπιστοσύνη στον καταλυτικό – κομβικό θεσμικό ρόλο του Συμβούλου Μουσικής στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και ιδιαίτερα στους εκπαιδευτικούς Μουσικής, που ζουν και εργάζονται καθημερινά στα σχολεία.
Έτσι, η συνεισφορά της Π.Ε.Σ.Σ. και οι προσπάθειες του συναδέλφου Αντιπροέδρου του Δ.Σ., ως καθ’ ύλην αρμόδιου πιστεύουμε ότι θα ευοδωθούν με τον καλύτερο τρόπο.
Εν συντομία οι προτάσεις αυτές είναι οι εξής:
·         Αξιολόγηση του έργου και της δράσης του Σχολικού Συμβούλου μουσικής που πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια της θητείας των Σχολικών Συμβούλων κατά τη διάρκεια της θητείας τους, στα πλαίσια της γενικότερης θέσης αξιολόγησης του έργου των Σχολικών Συμβούλων, που προωθεί και υποστηρίζει η Ένωσή μας. 

·         Απρόσκοπτη έγκριση των αιτούμενων και αιτιολογημένων υπηρεσιακών μετακινήσεων στην περιφέρεια ευθύνης κάθε Σχολικού Συμβούλου ΠΕ16 (Μουσικής) λόγω:
·          του εύρους της περιφέρειας,
·          των δύο διαφορετικών εκπ/κών βαθμίδων (Α/θμια και Δ/θμια) που υποστηρίζει με νέα απαιτητικά διδακτικά πακέτα
·          των αντίξοων γεωγραφικών ιδιαιτεροτήτων (νησιά, δυσπρόσιτες περιοχές)
·          των ιδιαιτεροτήτων λειτουργίας των Μουσικών Σχολείων

·         Κατά προτεραιότητα  Αξιοποίηση των Σχολικών Συμβούλων Μουσικής σε κάθε σχεδιασμένη, από οποιονδήποτε φορέα του Υπουργείου, επιμορφωτική πράξη  που αφορά το αντικείμενό τους, γιατί αυτό συνάδει απόλυτα με το κύριο έργο τους και γιατί αυτοί βιώνουν καθημερινά και αποτυπώνουν την υφιστάμενη εικόνα των σχολείων της ευθύνης τους.

·         Ανάθεση παιδαγωγικής – επιστημονικής ευθύνης όπως            προβλέπετε  από τον  ν. 1566 , των Μουσικών Σχολείων σε Σχολικούς Συμβούλους ΠΕ16 (Μουσικής).
Το ιδιαίτερο εργασιακό καθεστώς, τα προγράμματα σπουδών, το ωρολόγιο πρόγραμμα και οι στόχοι του Μουσικού Σχολείου, που εισηγείται και προτείνει η Καλλιτεχνική  Επιτροπή  του Υ.Π.Ε.Π.Θ,  υποστηρίζονται αναμφισβήτητα καλύτερα από τον Σχολικό Σύμβουλο Μουσικής.

·       Συμμετοχή Σχολικών Συμβούλων Μουσικής στην Καλλιτεχνική επιτροπή του Υπουργείου, αφού οι Σύμβουλοι έχουν πολύχρονη   διδακτική εμπειρία, μεταξύ άλλων, και σε Μουσικά Σχολεία.
Τα Μουσικά Σχολεία σήμερα βρίσκονται σε κρίσιμο σημείο για τη λειτουργίας τους και αντιμετωπίζουν: δυσκολία σύνταξης ωρολογίου προγράμματος, εργασιακές (4ωρες) συμβάσεις ωρομισθίων που δεν επαρκούν, υποχρηματοδότηση, περικοπές μετακινήσεων μαθητών που μοιραία διακόπτουν τη φοίτησή τους, βιβλία μουσικής παιδείας που επιβαρύνουν το μαθητή, έλλειψη ενιαίου αναμορφωμένου προγράμματος σπουδών για κατευθύνσεις στο Λύκειο, όπως για παράδειγμα ευρωπαϊκή και παραδοσιακή μουσική, ανυπαρξία φροντίδας για τη συντήρηση οργάνων, έλλειψη κινήτρων φοίτησης – αποφοίτησης.

·         Συμμετοχή Σχολικών Συμβούλων Μουσικής στην επιτροπή έγκρισης των προτεινόμενων τίτλων και εκδοτικών οίκων που αφορούν τα γνωστικά αντικείμενα θεωρητικών μαθημάτων και ειδικών μαθημάτων οργάνων, υποχρεωτικών και επιλογής, του Μουσικού Σχολείου.

·         Συμμετοχή Σχολικών Συμβούλων Μουσικής στην επιτροπή σχεδιασμού και εκπόνησης νέων αναλυτικών προγραμμάτων διδασκαλίας του μαθήματος σε οποιαδήποτε βαθμίδα και επίπεδο.

·         Σχεδιασμός και διαμόρφωση προπτυχιακού προγράμματος – μετεκπαίδευσης ενεργών υπηρετούντων εκπαιδευτικών Μουσικής με κριτήρια, τίτλους σπουδών (ιδιωτικής Μουσικής Παιδείας – αναγνωρισμένων Ωδείων), αντίστοιχο του διδασκαλείου δασκάλων.
Η ευκαιρία επιστημονικής – παιδαγωγικής εξέλιξης, πλήρωσης και επάρκειας στην κατάρτιση – εξειδίκευση που επιθυμεί κάθε εκπαιδευτικός, θεωρητική, ερευνητική, μουσικού οργάνου κλπ., είναι αναμφισβήτητο δικαίωμά του, ενώ παράλληλα τον καθιστά πιο αποτελεσματικό στο απαιτητικό παιδαγωγικό έργο του.
Η πολιτεία οφείλει να μετεκπαιδεύσει τους καθηγητές Μουσικής που προήλθαν από την ιδιωτική μουσική εκπαίδευση ή είναι Τ.Ε. (τεχνολογικής εκπαίδευσης) ή Ε.Μ. (εμπειροτέχνες), σε ανάλογα κατάλληλα προγράμματα Τμημάτων ΤΕΙ ή ΑΕΙ Μουσικών Σπουδών της χώρας. Να έχουν δικαίωμα κι αυτοί οι συνάδελφοι να αποκτήσουν ακόμη περισσότερες γνώσεις κι εξειδίκευση, καθώς και τίτλους σε μεταπτυχιακές και διδακτορικές  σπουδές, ώστε να αποδειχτεί στην πράξη το ενδιαφέρον του Υπουργείου μας για τη «Δια βίου μάθηση» έμμεσα από το ανάλογο επιδεικνυόμενο ενδιαφέρον τους οι συνάδελφοι για τις δυνατότητες και τις προοπτικές που αναμφισβήτητα δικαιούνται.

·         Υποστήριξη του μαθήματος της Μουσικής Αγωγής ιδιαίτερα στην Α/θμια εκπ/ση:
α. από τις Δ/νσεις Εκπ/σης τόσο με άμεση στελέχωση από καθηγητές Μουσικής όσο δίκαιες και ορθολογικές κατανομές Σχολικών μονάδων που δεν θα εξουθενώνουν εργασιακά και παιδαγωγικά τους συνάδελφους (συνήθης περίπτωση αποτελεί η συμπλήρωση ωραρίου ακόμα και σε 5 Σχολεία και μάλιστα σε απομακρυσμένες περιοχές).

β. από τις Δ/νσεις των Σχολείων με παροχή: αίθουσας διδασκαλίας – εργαστηριακής μορφής, εποπτικών οπτικοακουστικών μέσων, αρμονίου και μικρών, προβλεπόμενων από τα νέα ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ μουσικής (ΦΕΚ 304/13-03-03 τεύχος Β΄), μουσικών οργάνων, με διευκολύνσεις στη συγκρότηση και τη λειτουργία μουσικών συνόλων καθ’ όλο το σχολικό έτος και όχι μόνο για  τη συμμετοχή σε επετειακές εκδηλώσεις, καθώς και με ενθάρρυνση της συμμετοχής του Σχολείου σε προγράμματα που προάγουν την Αισθητική Αγωγή μέσω της σχολικής μουσικής παραγωγής.

γ. με στελέχωση της Πρωτοβάθμιας με καθηγητές μουσικής, ώστε να μην ανατίθεται το μάθημα της μουσικής (ειδικά αυτό της Α΄ και Β΄ Δημοτικού) σε συναδέλφους άλλης ειδικότητας.

δ. με διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος στην Πρωτοβάθμιας με τέτοιο τρόπο ώστε τα μαθήματα Μουσικής  να γίνονται παράλληλα,  σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού. Έτσι, θα μπορούν να προκύψουν συνεργασίες μεταξύ καθηγητών και μαθητών με αποτέλεσμα να πραγματοποιηθούν μαθητικές μουσικές παραγωγές που να εντάσσονται στο πλαίσιο της συνεργασίας, συνομιλίας των τεχνών μεταξύ τους. Επιπλέον, οι καθηγητές μουσικής θα έχουν μεγαλύτερη ευελιξία να πραγματοποιήσουν τις δοκιμές των μικρών χορωδιακών και ορχηστρικών συνόλων τους, που απαιτούνται για την υποστήριξη οποιαδήποτε εκδήλωσης των σχολείων και να μην τις πραγματοποιούν στη μοναδική εβδομαδιαία ώρα του μαθήματος της μουσικής,(ας  σημειωθεί ότι  στην  Β/θμια υπάρχει 2ωρο χορωδίας το  οποίο προτείνετε να εφαρμοσθεί και  στην  Α/θμια),  με συνέπεια τη μη εφαρμογή και τήρηση των προβλεπόμενων Αναλυτικών Προγραμμάτων μουσικής από το Α.Π.Σ. και Δ.Ε.Π.Σ.

·         Άμεση κάλυψη της κενής θέσης του Παρέδρου Μουσικής στο Παιδαγωγικό  Ινστιτούτο για την καλύτερη υποστήριξη, συντονισμό και σχεδιασμό του εκπαιδευτικού έργου.

·         Αίτημα για συνεργασία με τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών των ΑΕΙ και ΤΕΙ για:
Διασύνδεση εκπαιδευτικών βαθμίδων (Α/θμιας- Β/θμιας – Γ/θμιας) με πρακτική άσκηση φοιτητών σε συνθήκες πραγματικής Τάξης, ενημέρωση για τα προγράμματα σπουδών σε τελειόφοιτους Μουσικών Λυκείων, χρήση βιβλιοθηκών, παρακολούθηση και συμμετοχή σε πτυχιακές εργασίες και ερευνητικά προγράμματα, συνδιοργανώσεις εκπαιδευτικών – επιστημονικών σεμιναρίων – συνεδρίων


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σε ευπρεπές επίπεδο, όπως αρμόζει στο χώρο της εκπαίδευσης. Όλα τα σχόλια θα δημοσιεύονται αρκεί να μην θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός.