Πάτρα 26 -1-2011
Ο ν. 1566/85 καθόρισε τους όρους λειτουργίας των Πειραματικών Σχολείων(Π.Σ.), τα οποία πορεύτηκαν έκτοτε χωρίς αλλαγές και μάλιστα σε κάποια από αυτά δεν εφαρμόστηκαν καν οι πρόνοιες του συγκεκριμένου νόμου. Από τη δημόσια συζήτηση έχει προκύψει εδώ και καιρό η ανάγκη εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των Π.Σ. Το Υπουργείο στο τέλος του χρόνου έθεσε σε δημόσια διαβούλευση ένα νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους. Αν και θεωρούμε θετική τη διαδικασία της διαβούλευσης, αυτή δε μπορεί σε καμία περίπτωση να υποκαθιστά το δημόσιο θεσμικό διάλογο και αποκτά νόημα όταν αυτός που συμμετέχει αισθανθεί ότι η γνώμη του μετράει και συνυπολογίζεται. Στην προκειμένη περίπτωση καμία από τις παραπάνω προϋποθέσεις δεν επετεύχθη.
Επί της ουσίας του σχεδίου νόμου:
α) Με τον N.1566/85 τα τότε Πρότυπα εντάχθηκαν στα Π.Σ. με στόχο την εξάλειψη ενός τύπου σχολείου κοινωνικά ελιτίστικου που λειτουργούσε δυνητικά ως μηχανισμός κοινωνικής διάκρισης και αναπαραγωγής της. Άρα μια επαναφορά σ’ έναν τύπο σχολείου που θα εμπεριέχει και πάλι την έννοια του προτύπου ,μόνο ως οπισθοχώρηση μπορεί να θεωρηθεί, και αν συνδυασθεί και με την «αριστεία» τότε επανερχόμαστε στο μοντέλο σχολείου που ο ίδιος ο N.1566/85 είχε καταργήσει.
α) Με τον N.1566/85 τα τότε Πρότυπα εντάχθηκαν στα Π.Σ. με στόχο την εξάλειψη ενός τύπου σχολείου κοινωνικά ελιτίστικου που λειτουργούσε δυνητικά ως μηχανισμός κοινωνικής διάκρισης και αναπαραγωγής της. Άρα μια επαναφορά σ’ έναν τύπο σχολείου που θα εμπεριέχει και πάλι την έννοια του προτύπου ,μόνο ως οπισθοχώρηση μπορεί να θεωρηθεί, και αν συνδυασθεί και με την «αριστεία» τότε επανερχόμαστε στο μοντέλο σχολείου που ο ίδιος ο N.1566/85 είχε καταργήσει.
β) Ως κυρίαρχο όργανο διοίκησης ορίζεται μια παντοδύναμη Διοικούσα Επιτροπή (ΔΕΠΠΣ), η οποία αποφασίζει για τα πάντα ,υποκαθιστώντας τα θεσμικά όργανα που έχουν την ευθύνη της επιλογής Δ/ντών, εκπαιδευτικών και μαθητών με αποτέλεσμα να υπάρχει πλήρης αποκοπή από το ύφος και τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου γενικότερα.Προκαλεί μάλιστα ιδιαίτερη εντύπωση η ύπαρξη «2 αποφοίτων προτύπων ή πειραματικών ή πειραματικών – προτύπων εγνωσμένου κύρους (!) στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό» στην 7μελή ΔΕΠΠΣ, ανάμεσα σε πανεπιστημιακούς. Επειδή μάλλον σε φωτογραφική διάταξη προσιδιάζει κάτι τέτοιο , θα είχε αξία να απαντηθεί η σκοπιμότητα αυτής της διάταξης. Επειδή αυτή η ΔΕΠΠΣ «όλα τα σφάζει και όλα τα μαχαιρώνει», ανάμεσα στις άλλες αρμοδιότητες που έχει είναι να «μεριμνά για την προσέλκυση δωρεών», κάποιες από τις οποίες μπορεί να προέρχονται ανάμεσα σε άλλους και από «τους συλλόγους αποφοίτων των ΠΠΣ». Τυχαίο άραγε;
γ) Η διαδικασία επιλογής των μαθητών μέσα από τεστ δεξιοτήτων και εξετάσεων συμβάλλει περαιτέρω στη διαμόρφωση ενός σχολείου αριστούχων που αναιρεί από τη φύση του το χαρακτηρισμό του ως σχολείο εφαρμογής πειραματικών μεθόδων και καινοτόμων δράσεων. Θα ακυρώσει δε κάθε απόπειρα κοινωνικής διαστρωμάτωσης που ακόμα και τώρα μέσα από την κλήρωση εν πολλοίς δεν επιτυγχάνεται.
Αυτά είναι μερικά ουσιαστικά ζητήματα, που προξενούν σοβαρό προβληματισμό για το τι σχολείο επιχειρείται να διαμορφωθεί. Η ΠΑΣΚ θεωρεί αναγκαία την ύπαρξη των Π.Σ., όπως ορίστηκαν στον 1566/85, με τους σκοπούς που υπηρετούν, ασφαλώς προσαρμοσμένα στις ανάγκες της εποχής μας , μακριά όμως από σχολεία – ελίτ, με μοντέλα διοίκησης ξένα προς τη δημόσια εκπαίδευση. Έχουμε υποστηρίξει στη δημόσια συζήτηση , που είχε ανοίξει προ 3τίας με αφορμή την πρόταση του επόπτη των πειραματικών σχολείων καθηγητή Σ. Μπουζάκη, την εφαρμογή στοιχείων του N.1566 που έμειναν ανενεργά και ανεφάρμοστα, όπως η κινητικότητα και η εναλλαγή των Π.Σ., ο περιορισμός των αρμοδιοτήτων των οργάνων της Διοίκησης, η ενδυνάμωση του συλλόγου των διδασκόντων, η αυτοαξιολόγηση και η εσωτερική συλλογική αξιολόγηση από το σύλλογο διδασκόντων των πειραματικών μεθόδων και των δράσεων. Σε κάθε περίπτωση όμως μέσα από το διάλογο με τους εκπαιδευτικούς και με στόχο την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου.
Για την ΠΑΣΚ το πρόταγμα είναι:
-- Αγώνας για Δημόσια και Δωρεάν παιδεία , υψηλής ποιότητας και για όλα τα παιδιά του ελληνικού λαού , με το το μαχόμενο εκπαιδευτικό στο κέντρο του ενδιαφέροντος .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σε ευπρεπές επίπεδο, όπως αρμόζει στο χώρο της εκπαίδευσης. Όλα τα σχόλια θα δημοσιεύονται αρκεί να μην θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός.