Το υπουργείο Παιδείας με αφορμή το μνημόνιο και τον Καλλικράτη μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω, προωθώντας εν έτει 2011 την κατάργηση και συγχώνευση χιλιάδων σχολικών μονάδων. Δεν ξέρουμε αν με το κλείσιμο των σχολείων θα ξεπηδήσουν φυλακές, σίγουρα όμως πολλά δεινά θα γεννηθούν.
Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται παραπλανητικό το σύνθημα της Διαμαντοπούλου «πρώτα ο μαθητής». Αφού κατάργησε την πρόσθετη διδακτική στήριξη και την ενισχυτική διδασκαλία, αφού μείωσε δραματικά τα λεφτά για τις σχολικές επιτροπές, αφού χάθηκαν δεκάδες χιλιάδες ώρες από το μη επαρκή και έγκαιρο διορισμό εκπαιδευτικών, αφού διαλύει τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών (ωρομίσθιοι, αναπληρωτές ΕΣΠΑ), αφού καταργεί τα αθλητικά σχολεία εν μια νυκτί με εγκύκλιο κατά παράβαση κάθε νόμου, αφού προτίθεται να καταργήσει και τη δωρεάν διανομή βιβλίων στους μαθητές, έφτασε η ώρα να κλείσουν σχολεία - προς όφελος του μαθητή πάντα!
Κατά το Υπουργείο, οι συγχωνεύσεις θα γίνουν με «παιδαγωγικά κριτήρια». Σπεύδει όμως να υπενθυμίσει το όριο των 30 μαθητών ανά τμήμα (25 στην πρωτοβάθμια). Πρέπει κάποια στιγμή οι αδαείς καρεκλοκένταυροι του υπουργείου να μας εξηγήσουν τι εννοούν με τον όρο παιδαγωγικό κριτήριο και να πάψουν να τον έχουν ως ψωμοτύρι στις διακηρύξεις τους.
Ας μη γελιόμαστε. Οι καταργήσεις των σχολικών μονάδων θα έχουν σημαντικές αρνητικές συνέπειες. Θα ερημώσουν χωριά, θα μαραζώσουν οι τοπικές κοινωνίες και θα αυξηθεί η μαθητική διαρροή (ήδη ο νομός Ηλείας είναι στους πρώτους στη μαθητική διαρροή – σύμφωνα με έρευνα του ίδιου του υπουργείου το 2007).
Θα σημαίνει επιπλέον χάσιμο χρόνου από το διάβασμα και την ξεκούραση και μάλιστα για μαθητές που ήδη δαπανούν 3-4 ώρες για τη μετάβαση σχολείο – σπίτι με το ήδη υπάρχον σύστημα. Θα υπάρξει μεγαλύτερη οικονομική επιβάρυνση για τις οικογένειες των μαθητών που προέρχονται από κοινωνικά, οικονομικά και μορφωτικά επιβαρυμένα στρώματα.
Το φθηνό σχολείο προϋποθέτει έναν ανασφαλή, κακοπληρωμένο εκπαιδευτικό, υποχείριο της εξουσίας ώστε να μην μπορεί να αγωνίζεται για τη Δημόσια Παιδεία χωρίς οργανική θέση, αναλώσιμο.
Δεν θα λησμονήσουμε το άθλιο οδικό δίκτυο της χώρας και τις ιδιαίτερες κλιματολογικές συνθήκες στις ορεινές περιοχές. Στο νομό Ηλείας η κατάσταση των δρόμων είναι τέτοια που ουκ ολίγα ατυχήματα έχουν προκληθεί.
Όσον αφορά στο κτιριακό πρόβλημα διαπιστώνουμε ότι παρά τις υποσχέσεις 10 σχολεία του νομού στεγάζονται σε λυόμενα, ενώ αρκετά ακόμα χρήζουν
συντήρησης και σχεδιασμού νέων κτιριολογικών εγκαταστάσεων. Ως εκ τούτου, ακόμα κι αν υπήρχαν αντικειμενικές συνθήκες φαντάζει άκαιρο και υποβολιμαίο να μιλά κανείς για κλείσιμο σχολείου. Λες και υπάρχουν σχολεία υποδοχής που πληρούν τις προϋποθέσεις που βάζει το υπουργείο.
Ένα σοβαρό ζήτημα στο οποίο λίγοι αναφέρονται είναι οι εκατοντάδες παράνομες μετεγγραφές μαθητών προς τα αστικά κέντρα που πολλές φορές γίνονται με τη σιωπηρή συγκατάθεση διευθυντών και προϊσταμένων, διαστρεβλώνοντας την αλήθεια όσον αφορά στον πραγματικό αριθμό φοιτώντων μαθητών στα σχολεία της περιφέρειας.
Εκτός των καταργήσεων αναμένονται και προσπάθειες συγχωνεύσεων με γιγάντια σχολεία στις πόλεις βορά στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Σχολεία στα οποία ακόμα κι αν περισσεύουν οι υποδομές, θα λείπουν οι ουσιαστικές σχέσεις μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, μεταξύ εκπαιδευτικών στο σύνολό τους, στοιχεία απαραίτητα για μια ομαλή παιδαγωγική προσέγγιση και αποτελεσματικότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Καμμία άλλωστε σύγχρονη μέθοδος διδασκαλίας δεν αναφέρεται σε σχολεία τεράστια με τάξεις των 30 παιδιών. Παιδιά με ετερόκλητες ανάγκες θα στοιβάζονται ουσιαστικά ανεπίβλεπτα και η μαθησιακή διαδικασία ολοένα θα υποβαθμίζεται. Η σχολική διαρροή και οι κοινωνικές ανισότητες θα εντείνονται.
Την ίδια στιγμή, άλλα σχολεία, κυρίως σε προνομιούχες περιοχές, τα οποία ήδη λειτουργούν ως άτυπα «κέντρα αριστείας», θα επωφεληθούν από τις συγχωνεύσεις, προσελκύοντας μαθητές υψηλών επιδόσεων και εξοβελίζοντας τους «αδύναμους». Άλλωστε γι’ αυτό το λόγο έσπευσαν μέσα στις γιορτές να ανακοινώσουν την επανίδρυση των προτύπων, 25 χρόνια μετά την κατάργηση του αναχρονιστικού και ελιτίστικου αυτού θεσμού. Αυτά ακριβώς τα «καλά» σχολεία θα προβάλλονται από τα ΜΜΕ για να αποτελέσουν το προπαγανδιστικό άλλοθι της Κυβέρνησης, ώστε να εξιλεωθεί για τη διάλυση της εκπαίδευσης και να αποποιηθεί την ευθύνη για την εκρηκτική αύξηση της εκπαιδευτικής ανισότητας, την οποία θα επιρρίψει στους εκπαιδευτικούς που πραγματικά θα μοχθούν και θα παλεύουν κάτω από αντίξοες συνθήκες. Θα διογκωθεί έτσι η πίεση για άμεση αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία, για να είναι «αντικειμενική», θα στηρίζεται στα μετρήσιμα αποτελέσματα του εκπαιδευτικού έργου – δηλαδή τις επιδόσεις των μαθητών, όπως ρητά αναφέρεται και σε προηγούμενο κείμενο του υπουργείου για την αξιολόγηση σχολικής μονάδας.
Πρόκειται για μια ξεκάθαρα ταξική πολιτική εναρμονισμένη στα πλαίσια του μνημονίου και του Καλλικράτη. Η κυβέρνηση, όπως ακριβώς και στο νόμο «αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού» δείχνει ότι το μόνο που την ενδιαφέρει είναι να μειώσει το κόστος ανεξάρτητα από την υποβάθμιση της ποιότητας, πιστή στη λογική του φθηνού σχολείου που απαιτούν οι πιστωτές, αδιαφορώντας πλήρως για τις επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία. Χρειάζεται όλοι να κατανοήσουμε ότι αυτή η πολιτική θα φορτώσει ακόμα περισσότερα βάρη στις πλάτες της εργαζόμενης οικογένειας. Θα κριθούμε όλοι σε αυτή τη μάχη. Δεν είναι μόνο ευθύνη των εκπαιδευτικών αλλά και των τοπικών κοινωνιών και των τοπικών αρχόντων να αντισταθούμε σε αυτή τη λαίλαπα
Δεν πρέπει να αφήσουμε να υλοποιηθεί αυτή η πολιτική. Απαλλαγή εδώ και τώρα από την πολιτική του μνημονίου και τους εκφραστές της. Θα παλέψουμε με κάθε δυναμικό τρόπο για την αποτροπή των σχεδίων τους.
· Καμία κατάργηση-συγχώνευση σχολείων ή τμημάτων, μετακίνηση μαθητών σε άλλα σχολεία.
· Καθιέρωση ορίου 25 μαθητών ανά τμήμα (20 στις κατευθύνσεις, 10 στα εργαστήρια).
· Μόνιμοι μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών και διοικητικών για τις αληθινές σχολικές ανάγκες.
· Αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ.
· Να καταργηθεί ο αντιεκπαιδευτικός νόμος 3848.
· Ενιαίο υποχρεωτικό 12χρονο δημόσιο δωρεάν σχολείο, με όλη τη γνώση για όλα τα παιδιά,
που διδάσκει την κριτική σκέψη και τη συλλογική δράση.
που διδάσκει την κριτική σκέψη και τη συλλογική δράση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σε ευπρεπές επίπεδο, όπως αρμόζει στο χώρο της εκπαίδευσης. Όλα τα σχόλια θα δημοσιεύονται αρκεί να μην θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός.