Δευτέρα 22 Αυγούστου 2011

Παράθυρο συναίνεσης για τα ΑΕΙ



Τέσσερις αλλαγές στον νόμο περνάει η υπουργός, που βρίσκεται κοντά σε συμφωνία με τη Νέα Δημοκρατία
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Διονύσης Νασόπουλος, Χάρης Καρανίκας
ΤΑ ΝΕΑ
Η διαμόρφωση ενός πεδίου συναίνεσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αξιωματική αντιπολίτευση, για πρώτη φορά από τις εθνικές εκλογές του 2009, διαφαίνεται στη Βουλή, με επίκεντρο τη μεταρρύθμιση στα πανεπιστήμια.
Με στόχο να βρεθεί η χρυσή τομή και να ψηφιστεί επί της αρχής το νομοσχέδιο τόσο από το ΠΑΣΟΚ όσο και από τη ΝΔ, οι διαβουλεύσεις ανάμεσα στα δύο μεγάλα κόμματα πήραν παράταση και θα συνεχιστούν και σήμερα, για να ξεκινήσει άμεσα η συζήτηση του τελικού κειμένου στη Βουλή και να τεθεί σε ψηφοφορία μεθαύριο Τετάρτη.
Η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου έχει ήδη αποδεχθεί τέσσερις βασικές αλλαγές στο νομοσχέδιο οι οποίες ικανοποιούν και τη ΝΔ. Κατά πληροφορίες, ωστόσο, ο τρόπος εκλογής του πρύτανη εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο αγκάθι για την αξιωματική αντιπολίτευση προκειμένου να υπερψηφίσει επί της αρχής τις προωθούμενες αλλαγές. Η ΝΔ επιδιώκει να αυξηθεί ο αριθμός των.........
εκπροσώπων των φοιτητών που θα συμμετάσχουν στο αρμόδιο εκλεκτορικό όργανο (σ. σ. το σχέδιο προβλέπει τη συμμετοχή ενός εκπροσώπου) και επιτελικά στελέχη του κόμματος αναφέρουν ότι όλα θα κριθούν στο παρά πέντε, με «το κλειδί της συναίνεσης να βρίσκεται στα χέρια της υπουργού».
Τα ίδια στελέχη τόνιζαν χθες ότι σε κάθε περίπτωση η ΝΔ θα στηρίξει μια σειρά από επί μέρους διατάξεις, αλλά το ζητούμενο είναι εάν θα δημιουργεί ένα κοινό πολιτικό μέτωπο ανάμεσα στα δύο μεγάλα κόμματα που θα μπορούσε να εκπέμψει ηχηρό πολιτικό μήνυμα και για την απρόσκοπτη εφαρμογή του νόμου.
ΤΟ ΥΠΟΜΝΗΜΑ. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, με το γαλάζιο υπόμνημα που έχει στα χέρια της η υπουργός Παιδείας ζητούνται αλλαγές σε δέκα σημεία του μεταρρυθμιστικού πακέτου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά πλέον οι βασικές ενστάσεις του γαλάζιου επιτελείου φαίνεται ότι επικεντρώνονται στο θέμα της εκλογής του πρύτανη.
Ηδη, πάντως, από τις τροπολογίες που κατατέθηκαν στο νομοσχέδιο οι σημαντικότερες αλλαγές που υιοθετούνται από το υπουργείο Παιδείας εντοπίζονται στη σύσταση του Συμβουλίου Διοίκησης, το οποίο, μεταξύ άλλων, θα είναι υπεύθυνο για την εκλογή του πρύτανη: ενώ το αρχικό κείμενο προέβλεπε ότι θα απαρτίζεται από επτά εσωτερικά μέλη του πανεπιστημίου, επτά εξωτερικά και έναν φοιτητή, στο τελικό κείμενο, σύμφωνα με πληροφορίες, οι πανεπιστημιακοί γίνονται οκτώ, οι εξωπανεπιστημιακοί έξι και παραμένει ένας ο φοιτητής. Αυτό σημαίνει ότι ο πρύτανης θα επιλέγεται από πλειοψηφία πανεπιστημιακών. Αναμένεται δε ότι στο κείμενο θα αναφέρεται πως το Συμβούλιο Διοίκησης θα προτείνει τρεις πρυτάνεις και θα γίνονται εκλογές για την ανάδειξη του ενός. Τα οκτώ εσωτερικά μέλη του πανεπιστημίου θα προέρχονται από το ΔΕΠ συμπεριλαμβάνοντας τη βαθμίδα του αναπληρωτή καθηγητή.
Η δεύτερη σημαντική αλλαγή αφορά στις αυξημένες ακαδημαϊκές αρμοδιότητες της συγκλήτου, που, ανάμεσα σε άλλα, θα αποφασίζει για τα προγράμματα σπουδών, ενώ μία ακόμα αλλαγή εντοπίζεται στο ότι τελικά το τμήμα και όχι η σχολή παραμένει η βασική ακαδημαϊκή μονάδα. Οπως αναφέρεται σε τροπολογία που κατέθεσε την Παρασκευή ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Σπύρος Βούγιας, «σε πληθώρα τμημάτων - ιδίως σε εκείνα που λόγω μεγέθους εμπεριέχουν διακριτές εσωτερικές ειδικότητες οι οποίες οφείλουν να αποτυπώνονται και στα πτυχία που απονέμονται - οι τομείς αποτελούν ακαδημαϊκές μονάδες υψηλής λειτουργικότητας, θεμελιώδη κύτταρα της ακαδημαϊκής αποκέντρωσης και δείκτες επιστημονικής ταυτότητας που οφείλουν να διατηρηθούν κατά την κρίση της κοσμητείας κάθε επιμέρους σχολής και στη νέα διάρθρωση των ΑΕΙ».
Για τον λόγο αυτόν, ο βουλευτής προτείνει να ενταχθεί στο κείμενο μία νέα παράγραφος η οποία αναφέρει ότι «ο τομέας αποτελεί εύπλαστη και στοιχειώδη ενότητα εκπαιδευτικών και ερευνητικών δραστηριοτήτων μιας σχολής ή ενός τμήματος. Οι τομείς υπάγονται σε ένα ή περισσότερα ταυτόχρονα τμήματα ή λόγω του μεγέθους ή της φύσης τους υπάγονται κατ' ευθείαν στη σχολή κατά τα οριζόμενα στον οργανισμό του ιδρύματος».
ΓΙΑ ΤΑ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΑ. Τέταρτη βασική αλλαγή θεωρείται η εξομοίωση των πτυχίων πολυτεχνικών σχολών με μάστερ. Συγκεκριμένα προτείνεται: «Για προγράμματα σπουδών πανεπιστημίων πενταετούς ή υπερπενταετούς διάρκειας, με εισήγηση της συνέλευσης του τμήματος προς την κοσμητεία, σύμφωνη γνώμη της κοσμητείας και απόφαση της συγκλήτου, είναι δυνατή η μετατροπή τους σε ισοδύναμα προγράμματα σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου, χωρίς να είναι απαραίτητη η χορήγηση τίτλου σπουδών πρώτου κύκλου».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σε ευπρεπές επίπεδο, όπως αρμόζει στο χώρο της εκπαίδευσης. Όλα τα σχόλια θα δημοσιεύονται αρκεί να μην θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός.