Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2010

Ολοήμερα σχολεία «ενιαίου, αναμορφωμένου προγράμματος» ή «κατακερματισμένου, ανύπαρκτου προγράμματος»;

Διανύουμε ήδη την τρίτη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων για τη νέα σχολική χρονιά και δυστυχώς επιβεβαιώνονται οι χειρότεροι φόβοι μας για τον τρόπο αλλά και για το περιεχόμενο της λειτουργίας των 800 ολοήμερων σχολείων με «ενιαίο, αναμορφωμένο πρόγραμμα», ένα πρόγραμμα το οποίο με πομπώδεις τυμπανοκρουσίες η κυβέρνηση προσπάθησε να παρουσιάσει ως τη μεγάλη τομή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας.
Από την εμπειρία που υπάρχει μέχρι στιγμής από τα σχολεία που εντάχθηκαν στο εν λόγω πρόγραμμα, θα μπορούσαμε να ονομάσουμε τα σχολεία αυτά σχολεία με «κατακερματισμένο, ανύπαρκτο πρόγραμμα» όπου ο κάθε σύλλογος διδασκόντων προσπαθεί καθημερινά να λύσει ένα σταυρόλεξο για «γερούς λύτες».
Αναφέρουμε ενδεικτικά:
1.      Δεν έχουν τοποθετηθεί στα σχολεία ακόμα όλοι οι απαιτούμενοι συνάδελφοι για πλήρη ανάπτυξη του προγράμματος.
2.     Στην περίπτωση που έχουν τοποθετηθεί, υπάρχει μεγάλη δυσκολία να διαμορφωθεί πρόγραμμα με έναν στοιχειώδη ορθολογικό τρόπο, εξαιτίας των πολλών ειδικοτήτων
 που  στις περισσότερες περιπτώσεις πηγαίνουν και σε άλλα σχολεία ( οι ειδήμονες του Υπουργείου Παιδείας ξεχνούν ότι η διαμόρφωση ενός προγράμματος στο Δημοτικό Σχολείο –και ειδικά στις  μικρές τάξεις- έχει άλλη λογική από αυτή της  Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης). Έτσι όχι μόνο δεν είναι δυνατό να κρατηθεί μια παιδαγωγική λογική που θα προτάσσει τις ανάγκες και τη φύση των παιδιών αυτής της ηλικίας αλλά έχουν παρατηρηθεί ακόμα και τραγελαφικές καταστάσεις όπως :
το πρόγραμμα έχει γλώσσα και μαθηματικά την4η - 5η ή την 6η ώρα ακόμα και στις πρώτες τάξεις, όταν τα παιδιά είναι ήδη πολύ κουρασμένα.
Το τμήμα να έχει το δάσκαλο της τάξης 2 ή μία ώρα τη μια μέρα και οι υπόλοιπες να έχουν ειδικότητες(!),
 «γιατί έτσι βγαίνει το πρόγραμμα»! μπαίνουν δύο  εκπαιδευτικοί στην ίδια τάξη για το ίδιο μάθημα!
3.      Οι συνάδελφοι που έρχονται από τη Δευτεροβάθμια, στις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς τη θέλησή τους,  καλούνται να διδάξουν 21 ώρες ανεξάρτητα από τα χρόνια υπηρεσίας τους κάτι που αποτελεί κατάφωρη παραβίαση του νόμου για το εργασιακό ωράριο των εν λόγω εκπαιδευτικών, με διάφορες απειλές.
Στους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας αντίστοιχα εμφανίζεται ελαστικοποίηση του ωραρίου όχι μόνο στα πλαίσια του 7ωρου που επεκτείνεται η παραμονή στο σχολείο πια, αλλά επιχειρείται σε πολλές περιπτώσεις να συμπληρώσουν ακόμα και τη μία ώρα που περισσεύει στη απογευματινό ολοήμερο!!!, αδιάφορο αν καλύπτει κάποιο από τα αντικείμενα που προβλέπει το πρόγραμμα του ολοήμερου, αρκεί να κρατάνε τα παιδιά!!!
4.     Πολύ σοβαρή πλευρά – που κατά τη γνώμη μας θα είναι και η σοβαρότερη μακροπρόθεσμα – είναι το τι διδάσκονται οι μαθητές στα επιπλέον αντικείμενα, με δεδομένη τη μεγαλύτερη δυσκολία συνολικά της ύλης.  
Οι συνάδελφοι που έρχονται από τη Δευτεροβάθμια – χωρίς να είναι δική τους η ευθύνη – μπαίνουν στις τάξεις χωρίς να ξέρουν τι θα κάνουν, κάτι που φυσικά δεν μπορεί να λυθεί με τα 20ωρα σεμινάρια του σαββατοκύριακου που προβλέπονται για τον επόμενο μήνα.  Οι συνάδελφοι της Αγγλικής Γλώσσας πρέπει να ψάξουν μόνες τους για το διδακτικό υλικό αφού δεν υπάρχει κανένα σχετικό εποπτικό υλικό στα σχολεία.
Ταυτόχρονα κανένας ακόμα δεν μπορεί να μας πείσει για την αναγκαιότητα ενός τέτοιου «φορτώματος» των μικρών μαθητών. Ήδη είναι πολύ φανερό ότι από την 4η ώρα αδυνατούν να συγκεντρωθούν και να είναι αποτελεσματική η διδασκαλία.
Όσο για την απογευματινή ζώνη του ολοήμερου, τα προγράμματα απ’ ότι φαίνεται θα καταρτιστούν όχι με βάση «τις ανάγκες και τις προτιμήσεις των παιδιών» αλλά τις ώρες που «περισσεύουν» και το κατά πως βολεύει τα γραφεία να «διαθέσει» τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Δεν έχουν διατεθεί ειδικότητες με αποτέλεσμα στην πλειοψηφία τους να λειτουργούν με ένα τμήμα που κρατάει ο δάσκαλος ή να μη λειοτουργούν καθόλου.
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
Τα παραπάνω δεν αφορούν μόνο τα συγκεκριμένα σχολεία. Αφορούν όλους μας για τους εξής λόγους:
1.     Η παραβίαση του ωραρίου για τους συναδέλφους της δευτεροβάθμιας ανοίγει διάπλατα την πόρτα για κάτι τέτοιο για όλους τους εκπαιδευτικούς.
2.     Η πολιτική του «αποφασίζω και διατάζω» για τη μετακίνηση σε βαθμίδα εκπαίδευσης που δεν έχεις επιλέξει και ο κατακερματισμός του εκπαιδευτικού σε δύο, τρία ακόμα και σε έξι (!) σχολεία ανοίγει το δρόμο για μια πλήρη ελαστικοποίηση του εκπαιδευτικού, που αντιμετωπίζεται πλέον ως άνθρωπος που απλά θα «γεμίζει τρύπες».
3. Τέλος, υπάρχει   απόφαση για επέκταση και γενίκευση του προγράμματος σε όλα τα σχολεία μέχρι το 2013 , άρα αργά ή γρήγορα όλοι θα αντιμετωπίσουμε την κατάσταση που περιγράψαμε παραπάνω.

Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων: και τους εκπαιδευτικούς:
·       Να καταρτίσουν τα προγράμματα τους με τέτοιο τρόπο που να μην παραβιάζονται κατακτημένα δικαιώματα των εκπαιδευτικών χρόνια τώρα .
·       Δεν κάνουμε πλήρη ανάπτυξη του προγράμματος εάν δεν έρθουν όλες οι απαιτούμενες ειδικότητες. Αν οι ώρες των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων δεν επαρκούν κάνουμε περικοπές στα 7ωρα και τα εξάωρα ξεκινώντας από την περικοπή μαθημάτων στις μικρές τάξεις.
·       Η παραμονή μας στο σχολείο δεν μπορεί να υπερβαίνει το εξάωρο, ούτε φυσικά μπορεί να δεχτούμε ανάθεση 7 διδακτικών ωρών την ίδια μέρα. Δεν δεχόμαστε προγράμματα στα οποία παραβιάζεται το ωράριο των συναδέλφων της δευτεροβάθμιας.
·       Δεν αποδεχόμαστε συμπλήρωση του ωραρίου στο ολοήμερο καθώς  δεν καλύπτει πλήρως ένα από τα προβλεπόμενα διδακτικά αντικείμενα.
·       Απαιτούμε και αποδεχόμαστε προγράμματα που έχουν παιδαγωγική λογική και διαμορφώνονται με βάση τις ανάγκες των παιδιών. (πχ. όχι 5η ώρα μαθηματικά)
·       να πάρουν πρωτοβουλίες ενημερώσεις των γονέων για όλη αυτή την κατάσταση και να προετοιμάσουμε μια πλατιά σύσκεψη που θα καλέσουμε τους γονείς ανά σχολείο και δήμο για να συζητήσουμε το πώς θα αντιπαλέψουμε από κοινού αυτή την απαράδεκτη κατάσταση.
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΙΝΗΣΗ
εκπαιδευτικών του συλλόγου «Κ. Σωτηρίου»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σε ευπρεπές επίπεδο, όπως αρμόζει στο χώρο της εκπαίδευσης. Όλα τα σχόλια θα δημοσιεύονται αρκεί να μην θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός.