Τετάρτη 13 Απριλίου 2011

Ενημέρωση στη ΔΟΕ απο Καίτη Ρηνάκη για Σ.Π.Δ.Ε.

ΚΑΙΤΗ ΡΗΝΑΚΗ
Εκπρόσωπος της ΔΟΕ
στο ΣΠΔΕ
6974750408
kaitirinaki@hotmail.com                   
 Αθήνα 12 Απριλίου 2011   
       
 Προς
τον Πρόεδρο και τα μέλη
του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.

        Αγαπητοί συνάδελφοι
 Στο Εθνικό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συζητήσαμε έως σήμερα α) την κατάργηση και συγχώνευση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας, του Ινστιτούτου Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και του Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών στο “ Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής”, β) τα πρότυπα πειραματικά σχολεία και γ) “Το Ινστιτούτο Ψηφιακής Πολιτικής και Εκδόσεων για την Εκπαίδευση”, όπου συγχωνεύεται και ο ΟΕΔΒ. Παρά τις επισημάνσεις κι αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν, με ανεξήγητη βιασύνη και χωρίς να ζητηθεί επίσημα κι όχι μέσω ΣΠΔΕ η άποψη των Ομοσπονδιών, κατατέθηκαν στη Βουλή τα Σχέδια Νόμου για τα παραπάνω θέματα (όχι οι εισηγήσεις στο ΣΠΔΕ) ως ένα νομοσχέδιο, για να συζητηθούν στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων την Τετάρτη.

          Στις λοιπές διατάξεις του νομοσχεδίου προτείνεται η κατάργηση των δύο Ειδικών πενταμελών Υπηρεσιακών Συμβουλίων (ένα για την Α/θμια και ένα για τη Β/θμια), για τους απεσπασμένους στην Ο.Δ. της Γερμανίας εκπαιδευτικούς και διοικητικούς υπαλλήλους και η σύσταση ενός κοινού για τις δύο βαθμίδες, εφταμελούς Ειδικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου... Θα αποτελείται από τους 4 συντονιστές Α/θμιας-Β/θμιας, από ένα διευθυντή σχολικής μονάδας Α/θμιας ή Β/θμιας και δύο αιρετούς, έναν Α/θμια κι έναν Β/θμια. Είναι προφανές, ότι η........
μείωση του αριθμού των αιρετών είναι αυθαίρετη, παράνομη κι αδικαιολόγητη. Όσο για τη συμμετοχή του ένα Διευθυντή, του αρχαιότερου των 2 βαθμίδων, αψυχολόγητη. Σίγουρα όμως είναι κομμάτι ενός σχεδίου και μιας στρατηγικής που πολύ σύντομα θα προσπαθήσουν να εφαρμόσουν και στην Ελλάδα. Ως στόχο έχουν τη φίμωση του Έλληνα Εκπαιδευτικού και τη δημιουργία ενός φτωχού σχολείου στο όνομα των επιταγών των επιτηρητών μας και του ΔΝΤ.

            Η τοποθέτησή μου για το “Ινστιτούτο ψηφιακής πολιτικής κι εκδόσεων για την εκπαίδευση”, είναι η εξής:


ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

     Η εισήγηση του Π.Ι. στο ΣΠΔΕ μιλά για ένα κεντρικό πυλώνα τεχνολογικής υποστήριξης των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και της εκπαίδευσης. Σκοποί του θα είναι:
·       η διεξαγωγή βασικής κι εφαρμοσμένης έρευνας στις Τ.Π.Ε.
·       η ανάπτυξη κι εφαρμογή ψηφιακών μέσων στην εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση
·       η υποστήριξη της οργάνωσης και λειτουργίας των ηλεκτρονικών υποδομών του Υπουργείου Παιδείας
·       η εν γένει παροχή συμβουλευτικών, σχεδιαστικών, τεχνολογικών και διαχειριστικών υπηρεσιών σε θέματα Τ.Π.Ε. Προς το Υπουργείο και προς άλλους δημόσιους φορείς
·       η διασφάλιση της διανομής, της διαχείρισης και του δημόσιου χαρακτήρα του ψηφιακού εκπαιδευτικού αποθέματος
·       η ισότιμη πρόσβαση των μαθητών και των εκπαιδευτικών στο παραπάνω απόθεμα
·       ο σχεδιασμός, η οργάνωση και ο συντονισμός της παραγωγής και διανομής των σχολικών βιβλίων, τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή
·       η ενιαία διαχείριση, ανάπτυξη και επιχειρησιακή εκμετάλλευση του συνόλου των κεντρικών υποδομών, των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και των ψηφιακών εφαρμογών μάθησης που έχουν αναπτυχθεί διαχρονικά, περιλαμβανομένου και του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
      Δεν αναφέρω τυχαία τους σκοπούς που η εισήγηση του Π.Ι. ορίζει. Την ίδια ώρα που στο ΣΠΔΕ συζητούμε αυτή την εισήγηση,  στην ιστοσελίδα του Υπουργείου είναι αναρτημένο το σχέδιο Νόμου, όπου για τους σκοπούς και τις αρμοδιότητες χρειάστηκαν 3,5 σελίδες. Να επαναλάβω για ακόμα μία φορά, πως πολιτική ηγεσία που σέβεται τους θεσμούς δεν κάνει ψεύτικο διάλογο με εισήγηση διαφορετική από το ήδη έτοιμο  και δημοσιοποιημένο Σχέδιο Νόμου. Υποτιμά τους φορείς αλλά και ολόκληρη την κοινωνία. Πάνω απ' όλα όμως δείχνει έλλειμμα δημοκρατίας, κάτι που δύσκολα γίνεται ανεκτό.
       Σύμφωνα λοιπόν με το Σχέδιο Νόμου ιδρύεται ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου!!! μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα!!! που θα έχει διοικητική!!! και οικονομική!!! αυτοτέλεια...
      Η διοικητική αυτοτέλεια αποδεικνύεται περίτρανα από τον τρόπο επιλογής του 9μελούς Διοικητικού Συμβουλίου. Ο Πρόεδρος επιλέγεται από τον Υπουργό Παιδείας... Από τα 8 μέλη του το ένα το επιλέγει ο Υπουργός... το δεύτερο είναι εκπρόσωπος της αρμόδιας Διεύθυνσης για τα θέματα των Υπολογιστών του Υπουργείου Παιδείας... και τα υπόλοιπα 6 επιλέγονται από κατάλογο υποψηφίων που προτείνει ο Πρόεδρος... Αξίζει να σημειώσει κανείς πως αν και το Δ.Σ. ορίζεται και δεν επιλέγεται με αξιοκρατικές διαδικασίες, εν τούτοις έχει θητεία πέντε χρόνων. Ποιος δημοκρατικός άραγε Νόμος δίνει το δικαίωμα στον έναν Υπουργό να επιβάλει έναν Πρόεδρο κι ένα Δ.Σ. δικής του καθαρά επιλογής στην επόμενη πολιτική ηγεσία;
        Η οικονομική αυτοτέλεια ή καλύτερα το έλλειμμα αυτής προσδιορίζεται με σαφήνεια από την εισήγηση του Π.Ι. όπου αναφέρεται ότι “ως κυριότεροι οικονομικοί πόροι του Νέου Ινστιτούτου προβλέπονται: η επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό και τον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων του Υπουργείου Παιδείας, από την Ε.Ε. και ιδίως από πόρους του ΕΣΠΑ, η χρηματοδότηση για έρευνα με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που χρηματοδοτούνται τα Α.Ε.Ι. και τα ερευνητικά κέντρα, τα έσοδα από την παροχή υπηρεσιών!!! και τη διάθεση προϊόντων!!! κ.α. Η οικονομική του διαχείριση... ελέγχεται από ορκωτό ελεγκτή, που ορίζεται από τον Υπουργό...” Κι αναρωτιέται κανείς: Πόσα χρήματα έχει η πολιτεία εν μέσω οικονομικής κρίσης για να χρηματοδοτήσει ένα τόσο μεγάλο έργο; Τι θα γίνει όταν θα σταματήσει η όποια επιχορήγηση του ΕΣΠΑ; Αφού θα χρηματοδοτείται με τους ίδιους όρους που χρηματοδοτούνται τα ΑΕΙ και τα ερευνητικά κέντρα, ποιος ο ρόλος των τελευταίων; Τι σημαίνει παροχή υπηρεσιών και διάθεση προϊόντων, αν όχι πουλώ υπηρεσίες και προϊόντα σε τρίτους; Κι αν αυτό ονομάζεται από τον εισηγητή οικονομική αυτοτέλεια, το ότι ο ορκωτός ελεγκτής θα ορίζεται απευθείας από τον Υπουργό πώς ακριβώς ερμηνεύεται; Μήπως απόλυτη υποτέλεια;
       Το Δ.Σ. του Ι.Τ.Υ.Ε.  θα έχει τόση αυτοτέλεια, που  δε θα στηρίζεται σε συγκεκριμένο καταστατικό όπου θα ορίζονται οι αρμοδιότητες, αλλά κάθε φορά κι εντός εξαμήνου... θα καταρτίζει έναν Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας ο οποίος θα εγκρίνεται από τους Υπουργούς Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών και Παιδείας. Ο δε Εσωτερικός Κανονισμός Προμηθειών... θα εγκρίνεται από τους Υπουργούς Περιφερειακής Ανάπτυξης και Αποκέντρωσης και Παιδείας.
          Για την καλύτερη στελέχωση προβλέπεται η δυνατότητα απόσπασης δημοσίων  υπαλλήλων καθώς κι εκπαιδευτικών. Καμιά αναφορά δε γίνεται σε μόνιμο προσωπικό ώστε να μπορεί κανείς να ελπίζει σε ουσιαστική προσφορά και συνέχεια, αναξάρτητα από τις αλλαγές του Δ.Σ.
        Το Ι.Τ.Υ.Ε. θα έχει έδρα την Πάτρα μ΄ένα παράρτημα στην Αθήνα, χωρίς να εξηγείται η επιλογή του τόπου, το γιατί πρέπει να είναι μακριά από το Κέντρο αφού είναι φανερή η εξάρτησή του από το Υπουργείο και το πως θα μπορέσει ένα παράρτημα να λύσει τα τόσα προβλήματα της απόστασης. 
      Ο ΟΕΔΒ καταργείται και συγχωνεύεται στο Ι.Τ.Υ.Ε. Όσοι δουλεύουν σ'αυτό ως δημόσιοι υπάλληλοι θα μετατεθούν στο Υπουργείο. Ο τρόπος έκδοσης και διάθεσης των διδακτικών βιβλίων κι εντύπων στα δημόσια σχολεία της χώρας μας αλλά και της αλλοδαπής, θα ορίζεται επίσης με... Εσωτερικό Κανονισμό λες και η αλλαγή του Δ.Σ. σημαίνει και διαφορετικό τρόπο λειτουργίας κι οργάνωσης ενός Ινστιτούτου. Προφανώς δε θα υπάρχει το ήδη έμπειρο προσωπικό, αλλά οι εκάστοτε απεσπασμένοι θα έχουν τη σοβαρή ευθύνη της έκδοσης και διάθεσης των σχολικών εγχειριδίων με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Όπως δεν εξηγείται, πώς με  απεσπασμένο προσωπικό και χωρίς ειδικούς επιστήμονες, θα επιτευχθεί ο στόχος  της προσαρμογής των διδακτικών βιβλίων στη γραφή Braille και στην ελληνική νοηματική γλώσσα για κωφούς μαθητές.
     Είναι φανερό πως το έντυπο υλικό θα υποβαθμιστεί, γι' αυτό άλλωστε αναδεικνύεται τόσο η σημασία του ψηφιακού βιβλίου.΄Αλλωστε όταν γίνεται ειδική αναφορά στην πρόθεση επέκτασης των ψηφιακών λειτουργιών παραγωγής και διανομής του σχολικού βιβλίου σε νέα αντικείμενα χωρίς το ίδιο να συμβαίνει στα  διδακτικά εγχειρίδια, υπονοείται σαφώς ότι σύντομα θα είναι και το μοναδικό είδος βιβλίου.
           Είναι μερικοί από τους λόγους που δεν μπορεί κανείς να συμφωνήσει με αυτή την εισήγηση και την πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας να καταργήσει τον ΟΕΔΒ. Το Ι.Τ.Υ.Ε. δεν είναι αναβάθμιση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών αλλά ένας ακόμη τρόπος εξοικονόμησης οικονομικών πόρων, αφού θα στηρίζεται κυρίως στην παροχή υπηρεσιών και στη διάθεση προϊόντων. Το οικονομικό πρόβλημα της χώρας δεν μπορεί να λυθεί με υποχρηματοδότηση της Παιδείας, με συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και Οργανισμών, με συρρίκνωση του προσωπικού. Κι αυτό ως τακτική και στρατηγική μας βρίσκει ως Ομοσπονδία κάθετα αντίθετους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σε ευπρεπές επίπεδο, όπως αρμόζει στο χώρο της εκπαίδευσης. Όλα τα σχόλια θα δημοσιεύονται αρκεί να μην θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός.