Α΄ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ
Πάτρα 20-1-2011
Η |
ΠΑΣΚ Καθηγητών αλλά και σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα της περιοχής είναι αντίθετες με καταργήσεις-συγχωνεύσεις σχολείων από θέση αρχής, πολύ περισσότερο σήμερα που η συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται χωρίς καμμιά θεσμική νομιμοποίηση και με την απουσία των τοπικών κοινωνιών. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα ισχύοντα, προβλεπόταν η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών μέσω των Δημοτικών Επιτροπών και Νομαρχιακών Επιτροπών Παιδείας, oι oποίες είχαν γνωμοδοτικό ρόλο.
Με τη νέα διοικητική δομή της χώρας που προβλέπει ο «Καλλικράτης», οι Νομαρχιακές Επιτροπές Παιδείας καταργήθηκαν από 01/01/2011, αφού δεν υφίσταται η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και οι αρμοδιότητες που είχαν είναι άγνωστο που θα περάσουν, αφού εκκρεμούν δεκάδες προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις, προκειμένου ο νέος νόμος να καταστεί λειτουργικός.
Με τη νέα διοικητική δομή της χώρας που προβλέπει ο «Καλλικράτης», οι Νομαρχιακές Επιτροπές Παιδείας καταργήθηκαν από 01/01/2011, αφού δεν υφίσταται η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και οι αρμοδιότητες που είχαν είναι άγνωστο που θα περάσουν, αφού εκκρεμούν δεκάδες προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις, προκειμένου ο νέος νόμος να καταστεί λειτουργικός.
Έτσι υπάρχει η δυνατότητα στους Περιφερειακούς Διευθυντές και στους Διευθυντές
Εκπαίδευσης να κάνουν προτάσεις σύμφωνα με κριτήρια που θα θέσει το Υπουργείο, τα οποία δεν είναι βέβαιο ότι βρίσκονται σε αντιστοίχιση με τη θέληση των τοπικών κοινωνιών.
Α. Η συγχώνευση σχολείων στην περιφέρεια θα έχει ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των μαθητών, οι οποίοι καθημερινά θα αναγκάζονται να διανύουν μεγάλες αποστάσεις μέχρι να φτάσουν στο σχολείο τους , πράγμα που δυνητικά θα επηρεάσει και τη σχολική τους επίδοση. Παράλληλα, είναι μεγάλος ο κίνδυνος να αυξηθεί η σχολική διαρροή κατά τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ιδίως για οικογένειες χαμηλού εισοδήματος, που ζούν σε απομακρυσμένες περιοχές, όπου το σχολείο αποτελεί το μοναδικό ζωντανό κύτταρο κοινωνικοποίησης.Είναι επίσης γνωστό ότι την τελευταία 10ετία διάφοροι πλούτισαν χάρη στη κερδοφόρα επιχείρηση μεταφοράς μαθητών, πολλές φορές σε βάρος και της ασφάλειας των παιδιών και μέσα από αδιαφανείς διαδικασίες και αναθέσεις.
Με την κατάργηση σχολικών μονάδων και τη συνακόλουθη μαζική μεταφορά χιλιάδων μαθητών όχι μόνο δε θα εξοικονομηθούν πόροι, αλλά αντίθετα υπάρχει κίνδυνος το δημόσιο να επιβαρυνθεί περαιτέρω και κάποιοι επιτήδειοι να θησαυρίσουν εκ νέου. Πρέπει δε να λάβουμε υπόψη το σοβαρό κτιριακό πρόβλημα που υφίσταται σε πολλά επαρχιακά σχολεία της περιοχής μας λόγω του σεισμού του 2008 και τις μικρές σχολικές τάξεις που είναι αποτρεπτικά στοιχεία για συγχωνεύσεις σχολείων.
Παρ’όλα αυτά, στα πλαίσια ενός καλύτερου σχεδιασμού, παιδαγωγικά ορθού, κοινωνικά αποδεκτού, που να εξυπηρετεί τις γεωγραφικές ιδιομορφίες και να απαντά στις υπάρχουσες υποδομές, θα μπορούσε να υπάρξει μια ουσιαστική συζήτηση με τη συμμετοχή των παραγόντων της εκπαίδευσης, των τοπικών κοινωνιών και των φορέων των εκπαιδευτικών. Ενδεικτικά αναφέρουμε την κατάργηση των Λυκειακών Τάξεων και την αυτόματη ίδρυση εύρωστων και δυναμικών Λυκείων.
Με την κατάργηση σχολικών μονάδων και τη συνακόλουθη μαζική μεταφορά χιλιάδων μαθητών όχι μόνο δε θα εξοικονομηθούν πόροι, αλλά αντίθετα υπάρχει κίνδυνος το δημόσιο να επιβαρυνθεί περαιτέρω και κάποιοι επιτήδειοι να θησαυρίσουν εκ νέου. Πρέπει δε να λάβουμε υπόψη το σοβαρό κτιριακό πρόβλημα που υφίσταται σε πολλά επαρχιακά σχολεία της περιοχής μας λόγω του σεισμού του 2008 και τις μικρές σχολικές τάξεις που είναι αποτρεπτικά στοιχεία για συγχωνεύσεις σχολείων.
Παρ’όλα αυτά, στα πλαίσια ενός καλύτερου σχεδιασμού, παιδαγωγικά ορθού, κοινωνικά αποδεκτού, που να εξυπηρετεί τις γεωγραφικές ιδιομορφίες και να απαντά στις υπάρχουσες υποδομές, θα μπορούσε να υπάρξει μια ουσιαστική συζήτηση με τη συμμετοχή των παραγόντων της εκπαίδευσης, των τοπικών κοινωνιών και των φορέων των εκπαιδευτικών. Ενδεικτικά αναφέρουμε την κατάργηση των Λυκειακών Τάξεων και την αυτόματη ίδρυση εύρωστων και δυναμικών Λυκείων.
Β. Στα μεγάλα αστικά συγκροτήματα, όπως η Πάτρα, μια επιχειρούμενη σχεδίαση καταργήσεων-συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα που αφορούν τη μετακίνηση και την ασφάλεια των μαθητών, συνυπολογίζοντας την απώλεια χρόνου και τους αυξημένους κινδύνους του αστικού περιβάλλοντος. Η υπερσυγκέντρωση δε, μαθητικού πληθυσμού σε σχολεία –μαμούθ, τύπου Γκράβας, με πολυπληθή τμήματα 30 μαθητών και άνω είναι απαράδεκτη από παιδαγωγική άποψη και ατελέσφορη για την παρεχόμενη γνώση. Είναι ήδη έντονο το κτιριακό πρόβλημα και μέσα στην πόλη και σε συνδυασμό με τον όγκο του μαθητικού δυναμικού έχει δημιουργήσει σε ορισμένες περιπτώσεις υπερμεγέθη σχολικά συγκροτήματα. Ο τρόπος ανάπτυξης του πολεοδομικού ιστού της πόλης επιβάλλει πλέον νέες ιδρύσεις σχολείων, όπως για παράδειγμα και άλλου Γυμνασίου στην περιοχή της Εγλυκάδας και Λυκείου στην περιοχή της Περιβόλας – Μπεγουλακίου.
Η ΠΑΣΚ εκφράζει την εντονότατη ανησυχία της για τις κυοφορούμενες αλλαγές. Χωρίς να είναι αντίθετη σε διορθωτικές κινήσεις που αφορούν κάποιες πιθανές προβληματικές περιπτώσεις, που τυχόν υπάρχουν, δε θεωρεί ότι η συγχώνευση σχολείων πρέπει να είναι προτεραιότητα σήμερα. Αντίθετα πρώτιστο μέλημα της πολιτείας πρέπει να είναι η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, μέσα από την πολύπλευρη στήριξη των εκπαιδευτικών προκειμένου να ασκήσουν το εκπαιδευτικό τους έργο, η ενίσχυση των μαθητών με προγράμματα αντισταθμιστικής εκπ/σης, η επίλυση των σοβαρών προβλημάτων κτιριακής υποδομής που αντιμετωπίζουν τα σχολικά κτίρια στην περιοχή μας.
Ο χώρος της Παιδείας δε μπορεί να υπακούει σε οικονομίστικες λογικές και στις επιταγές της Τρόικας.
Ένας σοβαρός σχεδιασμός επιβάλλει τη συνεξέταση πάμπολλων παραγόντων, πριν ληφθεί η οποιαδήποτε απόφαση. Γι΄αυτό α) δεν αποδεχόμαστε καμία συζήτηση χωρίς τη γνώμη των τοπικών κοινωνιών και τη θεσμική της νομιμοποίηση. β) είμαστε κάθετα αντίθετοι με τη δημιουργία τεράστιων σχολικών συγκροτημάτων που θα αποτελούνται από πολυπληθή τμήματα- άμεση καθιέρωση των 25 μαθητών ανά τμήμα γ) ζητούμε την ίδρυση νέων σχολείων στην πόλη, σύμφωνα με τις ανάγκες που υπάρχουν και άμεση επίλυση όλων των κτιριακών προβλημάτων δ) είναι επιβεβλημένο να προχωρήσει άμεσα η χωροταξική αποτύπωση, η νέα χωροθέτηση και στη συνέχεια η κατανομή των μαθητών στις δυο βαθμίδες της εκπ/σης για να έχουμε σαφή εικόνα των αναγκών μας ε) θα αντιδράσουμε άμεσα σε οποιαδήποτε απόπειρα κατάργησης οργανικών θέσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σε ευπρεπές επίπεδο, όπως αρμόζει στο χώρο της εκπαίδευσης. Όλα τα σχόλια θα δημοσιεύονται αρκεί να μην θίγεται η τιμή και η υπόληψη κανενός.